CNB Betaaldatum juli 2025
19-05-2025
Omdat wij de betaaldatum van juli 2025 zo goed en zo snel mogelijk willen afwikkelen, is het prettig dat onze administratie op tijd over de nodige gegevens beschikt.
Wij willen u vragen leveringsnota’s van partijen die tot en met zaterdag 31 mei geleverd zijn, uiterlijk vrijdag 6 juni bij ons aan te leveren. Leveringsnota’s die later binnen komen, kunnen wij pas per betaaldatum september 2025 verwerken. Ook al heeft de leverantie voor of op zaterdag 31 mei plaatsgevonden.
Zowel kopers als verkopers verzoeken wij op de leveringsnota’s en ontvangstbewijzen duidelijk het koopbriefnummer en de leveringsdatum in te vullen. Alvast bedankt.
Vergelijkbaar nieuws
Drukker dan ooit bij de Pioenenbijeenkomst CNB Bovenkarspel!
25 november 2025Met ruim 200 bezoekers was de Pioenenbijeenkomst op donderdag 20 november een groot succes. Dennis Meijaard opende de middag en gaf het stokje over aan Aad Vernooy, die voor de laatste keer de bijeenkomst leidde. De thema’s certificering en biostimulanten zorgden voor veel belangstelling vanuit de zaal. Voor de pauze sprak Lambert Polinder (Agrifirm GMN) over imago en juridische zaken, een onderwerp dat duidelijk aansloeg bij het publiek. Na de pauze nam CNB-pioenenvertegenwoordiger Gijs Laan het woord. Hij gaf een sterke presentatie over het afgelopen seizoen en de verwachtingen voor volgend jaar. Daarnaast sprong hij last-minute in voor Tricia van der Borg (Biobulb) en nam haar onderwerp, de Chinese markt, over. “Het was even schakelen, maar belangrijk dat de zaal de informatie kreeg,” aldus Gijs. Wim Gutter (Iribov) deelde zijn inzichten uit weefselkweekonderzoek en Mark Jansen (EZ Flower) zijn expertise over bloemenhandel naar Amerika. Beide presentaties leverden praktische tips op. De netwerkborrel bood daarna de gelegenheid om vragen te stellen en ervaringen uit te wisselen. “Bijpraten en uitdagingen delen blijft het mooiste van zo’n dag,” klonk het van heel veel relaties. Gert-Wim (Schenk Pioenrozen BV) beaamde dat en voegde toe: “Dit mag eigenlijk ook wel plaatsvinden in de zaal. Daarbij is het mooi om de grote opkomst van jongeren te zien vanmiddag – een goed teken voor de toekomst. Daar word je blij van!” Het was een zeer geslaagde middag, met veel betrokkenheid en waardevolle ontmoetingen. We evalueren de bijeenkomst zoals ieder jaar en keren volgend jaar zeker terug met een nieuwe editie!
Dubbel zo mooi: Lelies in de spotlight!
28 oktober 2025Een explosie van kleur, innovatie en internationale kansen, dat is wat je volgende week kunt verwachten tijdens de CNB Leliedagen van 5 t/m 7 november in ons Handelscentrum in Lisse. Het CNB Lelieteam geeft alvast een kijkje achter de schermen van dit jaarlijkse hoogtepunt in de leliesector. Nieuwe rassen die het verschil maken Dit jaar presenteren we een breed assortiment aan Lucky Lilies, Invictus een opvallende donkerroze/rode OT Hybride van Boltha van der Marel. Daarnaast zijn er diverse rassen van Roselily, De Jong Lelies en Vletter & Den Haan te bewonderen. We willen laten zien wat er nieuw en onderscheidend is. Deze cultivars hebben unieke eigenschappen die inspelen op de wensen van de markt. Dubbele lelies in opmars Een duidelijke trend is de groeiende populariteit van dubbele lelies. Wereldwijd zien we dat deze types goed worden ontvangen. Ze bieden een volle, luxe uitstraling en zijn vaak stuifmeelloos, een pluspunt voor veel consumenten. Groei in China en Zuid-Amerika Internationaal liggen de kansen vooral in China, Vietnam en Zuid-Amerika. Deze markten zijn volop in ontwikkeling en tonen steeds meer interesse in dubbelbloemige lelies. Daar liggen mooie groeikansen voor exporteurs en de bollenkwekerij. Uitdagingen in de sector Natuurlijk zijn er ook uitdagingen. Denk aan virusdruk, gewasbeschermingsmiddelen en de beeldvorming rondom lelieteelt in Nederland. Juist daarom is innovatie en samenwerking binnen de sector belangrijker dan ooit. Wat maakt de Leliedagen 2025 bijzonder? De Leliedagen zijn niet alleen een show, maar een strategisch moment voor de sector. Dit jaar zetten we vooral de bloemenexport, broeierij, bollenexport en kwekerij in de spotlight. Daarnaast zijn de Leliedagen nog altijd een belangrijk contactmoment met exporteurs en klanten. Het is de plek om feedback te verzamelen, nieuwe contacten te leggen en inspiratie op te doen. Dit jaar hopen we dat bezoekers vertrekken met het gevoel: wat blijft het toch een prachtig product om mee te werken! Van 5 t/m 7 november is het Handelscentrum het podium voor alles wat bloeit en groeit in de leliesector. Met innovaties, internationale kansen en een warm welkom voor iedereen die met passie in bloemen werkt.
Verduurzaming: een verhaal dat verteld moet worden
14 oktober 2025Op donderdag 9 oktober hebben we bij CNB voor een aantal medewerkers een middag georganiseerd over storytelling – oftewel: hoe vertel je een verhaal dat écht binnenkomt? We kozen daarin bewust voor het thema verduurzaming, omdat dit onderwerp leeft, vragen oproept en ook weerstand veroorzaakt. In de bloembollensector is verduurzaming een belangrijk thema. Dat kan niemand meer ontgaan. Er zijn voorlopers die veel experimenten doen en maatregelen nemen om steeds milieuvriendelijker bollen te telen en te verhandelen. Er zijn ook nog ondernemers die nog bewuster met dit onderwerp aan de slag kunnen. Denk dan aan certificering, verdere reductie in het gebruik van chemische gewasbeschermingsmiddelen en minder gebruik van schaarse middelen zoals water en fossiele energie. Dit zijn geen makkelijke vraagstukken om aan te werken, maar wel essentieel voor de toekomst van het bollenvak. Met dit in het achterhoofd zijn we aan de slag gegaan met het leren hoe we een verhaal beter kunnen vertellen, aan elkaar en aan u als kweker, exporteur of broeier. Tenslotte zit de kracht van verandering in een goed verhaal. Storytelling-expert Herman Wegter gaf ons inzicht in hoe je een boodschap opbouwt in 7 stappen. Niet alleen met feiten, maar ook met gevoel, overtuiging en een duidelijk doel: informeren, enthousiasmeren of overtuigen. Tijdens de training zijn we zelf aan de slag gegaan. We onderzochten hoe je een verhaal vertelt dat mensen meeneemt, ook als het onderwerp lastig is. We stonden stil bij vragen als: Vanuit wie vertel je het verhaal? Wat wil je vertellen en wat moet je vertellen? Welke obstakels kom je tegen? Sta je zelf achter het verhaal? Hoe overwin je weerstand en bereik je je doel? Volgens Herman ligt de uitdaging rondom dit thema niet in het benoemen van de obstakels, die zijn duidelijk en niet makkelijk, maar in het vinden van de weg naar waar we willen en moeten komen. Wat hebben we daarvoor nodig? Dáár zit de kracht van dit verhaal. Wat we leerden? Dat een goed verhaal begint bij jezelf: sta je achter wat je vertelt, zie je de obstakels, en weet je wat er nodig is om je doel te bereiken? Want verduurzaming is niet alleen een technische uitdaging, maar ook een kwestie van communicatie. Wij geloven dat een goed verteld verhaal het verschil kan maken. Niet alleen binnen CNB, maar ook in de samenwerking met de gehele sector. Samen staan we voor de uitdaging om het bollenvak toekomstbestendig te maken. En dat begint met het delen van een helder, eerlijk en inspirerend verhaal.