Actueel

Dit is een overzicht van de actuele nieuwsberichten van CNB.

Terugblik CNB Leliedagen

13 november 2018

Afgelopen week stond het handelscentrum bomvol met lelies. Het was een mooie show en daarom willen wij natuurlijk : De Jong lelies Holland B.V., Paauw Lilies, Qualily, Roselily, Van Schie Potlelies, Gebr. Vletter & Den Haan, World Breeding B.V., Double Check Lily, & Royal Van Zanten bedanken voor de prachtige inzendingen. KAVB keuring Woensdag 7 november heeft de KAVB leliecommissie de inzendingen gekeurd. Volgens de commissie  was de kwaliteit zeer goed, zeker gezien het feit dat het al november is. Beste inzending De beste inzending van een broeierijbedrijf was die van Double Check Lily uit Moerkapelle. Een grote en goed gevarieerde inzending, met als mooiste vaas: ‘Nashville’. Inzender Qualily uit Poeldijk liet een bescheiden assortiment zien in goede kwaliteit. Paauw Lilies uit Rijnsburg showde ‘Maldano’ en ‘Frontera’. LA/AZ Bij de categorie LA/AZ staken twee lelies van de Jong Lelies net iets boven de andere uit deze categorie uit. Het ging om ‘Zanella’ en ‘Astillo’. Uiteindelijk scoorde ‘Astillo’ net iets beter door o.a. de rijpte en kreeg de 1e prijs. OR/OT Bij de categorie OR/OT was de concurrentie veel groter. ‘Tisento’ van Royal Van Zanten uit Hillegom gooide hoge ogen. Dat gold ook voor ‘Ibiza’ van Vletter & Den Haan en ‘Sisto’ van World Breeding. Na veel wikken en wegen kreeg de witte ‘Sisto’ van World Breeding de 1e prijs en de grote roze ‘Ibiza’ van Vletter & Den Haan de 2e prijs. Beste potlelies De twee beste potten waren ‘Magny Cours’ en ‘Starlight Express’ van Van Schie. Beide hebben op eerdere keuringen al eens gewonnen en wat dat betreft zijn het dus raspaardjes. Deze keer was ‘Magny Cours’ net iets beter en kreeg de 1e prijs. Dubbele lelies Er stond een groot aantal dubbele lelies. Zo liet De Jong Lelies o.a. ‘Yellow Bellies’, ‘Gold Twin’ en de rode tegenhanger ‘Red Twin’ zien. Kwekersvereniging Roselily, gespecialiseerd in dubbele OR cultivars, showde 5 cultivars, waarvan de handelsnaam altijd begint met Roselily gevolgd door een meisjesnaam. Vletter & Den Haan heeft ook een heel stel zaailingen en cultivars in het dubbele OR sortiment: ‘Trentino’, 15-6201, 14-6013 en 14-6162. Een zeer uniforma vaas met ‘DL112317’ Roselily Samantha van KV Roselily werd uitverkoren en kreeg de 1e prijs. Al met al kijken we terug op een goede week met een prachtige presentatie van het product. We hopen u volgend jaar weer te zien tijdens onze leliedagen!

Irissen weer een succes op de Trade Fair

13 november 2018

Na het succes van vorig jaar stond het kwekerscollectief iris, met onder andere CNB vertegenwoordiger Hans Pater, dit jaar weer op de Trade Fair in Aalsmeer. Onbekend product ‘’Ons doel was natuurlijk het promoten van de Iris. Daarnaast heb ik veel nieuwsgierige bezoekers gesproken die alles wilden weten over de mogelijkheden van de Iris, ik heb daardoor ook gemerkt dat er veel onbekend is over het product. Naast productpromotie was het ook een mooie beurs om relaties te onderhouden, dus als het ons ligt staan we er volgend jaar weer!’’ vertelt Hans. Time-lapse ‘’We hebben time-lapse-filmpjes laten maken bij FlowerWatch en geshowd op de beurs. Ik krijg namelijk vaak te horen dat irissen maar kort bloeien, maar op de time-lapse-filmpjes is te zien dat ze tot 10 dagen kunnen bloeien en dat wil ik graag aan iedereen laten zien.” aldus Hans. Bent u benieuwd naar de filmpjes? Neem dan contact op met Hans Pater.

Ik verklaar… (Blog: Paul Peters)

13 november 2018

In het maatschappelijk debat is duurzaamheid een heel vaak terugkerend onderwerp. Dit leidt ook tot steeds meer maatregelen om allerlei reductiedoelstellingen te behalen. U merkt dat in uw bedrijf natuurlijk ook. Te denken valt aan zonnepanelen, certificering, steeds minder beschikbare gewasbeschermingsmiddelen en het beperken van erfemissies.  Leveranciersverklaringen In de handel van uw producten merken we bij CNB dat leveranciers van bloembollen steeds vaker wordt gevraagd om ‘leveranciersverklaringen’ te tekenen. De meeste verklaringen vinden hun oorsprong bij de grootschalige retail. Zij willen alle aansprakelijkheid die ze lopen terugleggen bij hun leveranciers en laten hen dat ‘verklaren’. Deze leveranciers leggen dit vervolgens weer terug bij hun leveranciers en zo komt het ook bij u terecht. Verantwoordelijkheid verplaatsen Ik heb inmiddels diverse van dit soort ‘leveranciersverklaringen’ gelezen. Wat mij opvalt is dat er een cultuur wordt gecreëerd waarin de retail denkt een verantwoordelijkheid te kunnen verplaatsen. Ik ben van mening dat je de verantwoordelijkheid, die onlosmakelijk verbonden is aan je rol als koper, niet terug mag leggen bij je leveranciers. Tevens ben ik van mening dat je niet weg mag lopen voor je verantwoordelijkheid, die onlosmakelijk verbonden is aan je rol als leverancier, als je daar door je koper op wordt aangesproken. U voelt denk ik net als ik aan dat hier een spanningsveld ligt. Het is een spanningsveld waarin het onderhouden van relaties veel belangrijker is dan simpelweg je leverancier een verklaring te laten ondertekenen of als leverancier je te ‘verschuilen’ achter de bepalingen van één of ander reglement. Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op met Paul Peters (Manager bemiddelen).

Ondernemen met ruimte

12 november 2018

Ondernemen gaat niet zonder ontwikkeling. En ontwikkeling gaat vaak gelijk op met vernieuwing. Dat geldt ook voor CNB Koelen en Prepareren. Welke stappen gaat de vestiging in Bovenkarpsel zetten om continuïteit te garanderen en de ambities van haar klanten waar te maken? Duurzaamheid en milieu “Investeren doen we niet zomaar. Daarvoor kijken we goed naar ontwikkelingen in de markt”, zet manager CNB Koelen en Prepareren Jos Duin uiteen. “Duurzaamheid en milieu zijn steeds belangrijker geworden, daar willen we op inspelen met onze faciliteiten. Daarbij groeit de vraag naar ULO-bewaring en zijn we op dat terrein toe aan vernieuwing. Een deel van de huidige voorzieningen is voor de langere termijn kwalitatief niet bestendig. Verder zit de vraag naar bewaring van tulp in de lift. En hoewel de markt voor lelie nu stroef is, hebben we er vertrouwen in dat die weer zal aantrekken. Zo is het altijd nog gegaan, onze sector heeft veel veerkracht. Al deze zaken bij elkaar brachten ons op de vraag: hoe gaan wij op deze ontwikkelingen inspelen? Kwaliteit bewaken Het antwoord op die vraag is: verbetering, verduurzaming en vernieuwing. “We willen met deze nieuwbouw ook een stukje groei in volume realiseren. Al een paar jaar moeten we ‘nee’ verkopen. We zitten vol”, constateert Duin. Koelruimte bij huren, is een optie, maar op termijn niet ideaal, vindt hij. “Op onze locatie in Bovenkarspel kunnen wij efficiënter werken en sneller schakelen. Dus kiezen we ervoor om op onze eigen locatie in Bovenkarspel bij te bouwen. Daarmee kunnen we voorlopig tegemoet komen aan de groeiende vraag.” Het project behelst echter meer dan nieuwbouw. “We grijpen dit moment ook aan om zonnepanelen te plaatsen en omdat we oude, synthetische koelmiddelen willen vervangen voor natuurlijke, en zijn we bezig om nieuwe ammoniak koelinstallaties te implementeren die ook nog eens energiezuiniger zijn dan de huidige. Het hele project wordt de komende vier jaar gefaseerd uitgevoerd. We starten met de bouw van nieuwe ULO-cellen en daarna gaan we verder met het vervangen van de oude koelinstallaties. Focus op bloembollen Koelen en Prepareren heeft besloten zich te blijven focussen op bloembollen. “We willen doen waar we goed in zijn en daar nog beter in worden. Dat betekent: kennis behouden en die verder uitbouwen. Niet alleen voor koelen en prepareren, maar ook voor onze dienstverlening op het gebied van kwaliteitszorg en teeltadvisering.” Duin spreekt bij de aanstaande vernieuwingen van ‘revitalisatie van CNB Koelen en Prepareren’. “. Groei an sich is niet belangrijk, het gaat erom dat wij meegaan met de ambities van onze klanten en hun opvolgers en hen de continuïteit van onze dienstverlening en kwaliteit daarvan kunnen garanderen.” De bouwwerkzaamheden starten, zoals het er nu voor staat, in januari 2019. “In de tussentijd draait de dienstverlening door zoals gebruikelijk.”

Update kwekersverenigingen

30 oktober 2018

De afgelopen weken is er door de leden van de kwekersverenigingen en door diverse CNB-ers veel tijd en energie gestoken in de besluitvorming over BVS. Wij zijn aangeschoven bij vergaderingen van besturen en ALV’s van kwekersverenigingen om de besluitvorming te begeleiden.   Leden van de kwekersverenigingen moeten een keuze maken uit onderstaande opties: Stoppen en op eigen naam verkopen. Oftewel onderling concurreren. Toetreden tot BVS. Op deze manier blijft het mogelijk om een prijs- en areaalbeleid met elkaar te voeren. Wij hebben gemerkt dat de keuze bij veel van de leden zwaar op de maag ligt. Het idee van BVS is namelijk dat kwekers van een cultivar, door toe te treden, hun zeggenschap uit handen geven aan BVS. Daardoor is BVS de enige speler op de markt die de betreffende cultivar kan verkopen en is het mededingingsprobleem getackeld. Op dit moment gaan de kwekers die de onderstaande cultivars telen toetreden tot BVS: Alle dahlia’s van de cooperatie Gallery (Gallery serie, Happy single serie, Melody serie, Karma serie en Sincerity.) Muscari Armeniacum Lelie Honesty, Manissa, Borello, Crystal Blanca, Royal Sunset en alle Roselily rassen Tulp Clearwater, Beauty of Spring, Wow, Crystal Star en de tulpen Richarda en World Bowl Krokus Orange Monarch Nog niet alle kwekersverenigingen hebben een beslissing gemaakt. De komende periode zullen wij daarom met deze verenigingen om tafel gaan. De deadline voor besluitvorming is 31 december 2019. Op onze website staat een vraag- en antwoordlijst rondom dit onderwerp. Hier worden vragen beantwoord over mededingingsrisico’s, de keuzemogelijkheden maar ook de werkwijze van BVS. De vragenlijst is hier te vinden.

Nieuw: CNB Dahliacatalogus 2019

30 oktober 2018

De afgelopen maanden zijn op de CNB Dahliashowtuin de nieuwste soorten gemeten en beschreven door onze dahlia vertegenwoordigers. Deze nieuwe soorten zijn toegevoegd aan het huidige assortiment en verwerkt in de nieuwe dahliacatalogus. Bent u benieuwd? De catalogussen zijn inmiddels gedrukt en liggen klaar in het kantoor van het CNB dahliateam. Alle relaties die graag een catalogus toegezonden willen krijgen, kunnen een mail sturen naar dahliateam@cnb.nl

Aan tafel met... lelie 'Dalian'

30 oktober 2018

Deze week zijn we op bezoek geweest bij Qualily. Ruud vertelt in onderstaande video over ‘Dalian'. Benieuwd naar de unieke eigenschappen van deze lelie?  Bekijk de video hier Ook uw producten online en offline promoten bij CNB? Aan tafel met… is een nieuw initiatief van CNB. Letterlijk aan tafel met het product en/of de inzender is de insteek. Zoek jij nog een plek om (gratis) je product te promoten? Kijk dan hier voor meer informatie en meld je aan! Let op, er is beperkte beschikbaarheid.  

Iriskwekers wederom op de Trade Fair

30 oktober 2018

Na het succes van vorig jaar staat vertegenwoordiger Hans Pater samen met een groep iriskwekers op de Trade Fair in Aalsmeer met als doel: de iris promoten!  Groep iriskwekers Volgens Hans Pater, initiatiefnemer van de stand, doet het merendeel van iriskwekers dit jaar mee. "Vorig jaar stonden we er voor het eerst met een groep irisbroeiers. Dat is goed bevallen. Het gros dat toen mee deed, staat er dit jaar weer. Het is voor een iriskweker niet interessant om er individueel te staan. Dat is te duur en kost te veel tijd." Time lapse Naast een scherm met een time lapse staan er dit jaar ook prachtige bloemstukken met Iris o.a. Irissen Blue Magic en White Magic. Zijn jullie benieuwd? Kom dan een kijkje nemen bij standnummer 2.4.

Jubileum editie CNB Bloem-en relatiedagen!

30 oktober 2018

Voor de vijfde keer op rij trappen wij het seizoen af met de CNB Bloem- en relatiedagen. Jubileumjaar Dit jaar de aftrap van niet zomaar een jaar, maar van ons jubileumjaar. CNB bestaat 100 jaar en dat verdient een feestje! Zet daarom 8 tot en met 10 januari in je agenda en vergeet vooral niet om de donderdagavond ook vrij te houden. Want dat belooft een hele gezellige avond te worden. Succesfactoren Tijdens onze grootste productshow van het jaar is het handelscentrum hét podium voor lelies, tulpen, narcissen, muscari’s en hyacinten. Dit showmoment en de netwerkmogelijkheid met onze vertegenwoordigers zijn wat ons betreft de succesfactoren voor deze show. 

Toon: 9 | 18 | Alles