Aanmoedigen (Blog Paul)
18-02-2025
Onze bloembollensector is veelvuldig in het nieuws omdat milieuclubs aandacht vragen voor het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Dat is hun goed recht, maar regelmatig is ook klinkklare onzin te lezen of te zien.
Wat we daar vanuit de sector tegenover zetten, is een voortdurende inspanning om duurzamer te werken. Dat doen we om verschillende redenen. Aanmoediging vanuit onze klanten en de sector zelf helpt daarin enorm. De stichting MPS heeft recent, in een uitgebreide reactie, de aantijgingen van een milieuclub in de juiste context geplaatst en daarmee de sector ook aangemoedigd om te blijven verduurzamen.
Het is belangrijk dat MPS op deze manier de publiciteit zoekt en dat verdient navolging.
Vergelijkbaar nieuws
Wat merken we vanuit Bemiddeling? (Blog Paul)
09 december 2025Ruim een jaar geleden schreef ik mijn blog over galmijt. Bij het teruglezen merk ik hoeveel er afgelopen jaar rondom galmijt is gebeurd. Allereerst is het probleem galmijt in tulpen flink in omvang toegenomen. Wel lijkt er met de ULO en CATT-methoden goede mogelijkheden voor behandeling. In de uitvoeringsrichtlijn Tulp van de BKD zijn normeringen opgesteld voor galmijtbesmetting. Voor alle klassen is die normering in leverbare tulpenbollen 0%. Kwekers weten inmiddels dat galmijt alom aanwezig is en dat een aantasting, bij oogst, nauwelijks waarneembaar is. Het voldoen aan de normering uit de uitvoeringsrichtlijn voor leverbare tulpenbollen, is dus enerzijds bijna ondoenlijk en anderzijds is een aantasting nauwelijks vast te stellen bij oogst. Om de galmijt aan te pakken is het nodig dat er of bij de kweker (verkoper) of bij de koper een behandeling plaats gaat vinden. We merken vanuit de bemiddeling dat hierover steeds betere afstemming plaats vindt tussen partijen. Een belangrijke uitdaging hierin is de capaciteit van ULO en CATT-behandeling. Er wordt volop geïnvesteerd om deze capaciteit te verhogen, maar de verwachting is dat het nog wel een aantal jaren duurt voordat die capaciteit voldoende in omvang is. Tot slot is het ook belangrijk om ULO en CATT-behandeling in perspectief te plaatsen. Het zijn methoden die op zichzelf niet voldoende zijn om galmijt aantastingen te voorkomen. Er zijn gedurende alle stappen van teelt, oogst, bewaring, preparatie, broei en planten maatregelen nodig om de galmijt onder de duim te houden. Deze maatregelen zijn opgetekend in een hygiëne protocol. Duidelijk is dat over galmijt voorlopig nog niet het laatste woord is gezegd. Tulpenbollen telen is niet eenvoudig, maar dat weten we al zolang we ze in cultuur telen in Nederland.
Zuurrapportage (Blog Paul)
11 november 2025Jaarlijks na het opmaken van de 1 november betaaldatum maken we bij CNB een ‘zuurrapportage’. Dit is een rapport dat we voor intern gebruik aan de tulpenvertegenwoordigers beschikbaar stellen. Het rapport geeft een beeld van de ontwikkeling van zuur in tulpen die door CNB worden bemiddeld. Een aankoop van tulpen, via CNB, wordt bevestigd middels een koopovereenkomst. Naar aanleiding hiervan vindt levering plaats door verkoper aan koper en wordt de levering aan CNB bevestigd. Wanneer er sprake is van zuur kan de koper een zuurretour melden aan CNB. Dit laatste verwerken we in de zuurrapportage. In oogstjaar 2024 heeft CNB 3,9% zuurretouren (op basis van stuks) verwerkt en in oogstjaar 2025 was dit 5%. Dit is een stijging van 28% en dat is natuurlijk een forse stijging. In oogstjaar 2020 was de zuurretour nog 1,9%. Het getal geeft geen goede weergave van zuur in een partij omdat de kweker voor levering ook nog zelf uitzoekt op zuur en dat uitschiet. Ik heb ervaren dat de meeste discussies in oogstjaar 2025 gaan over galmijt maar ondertussen is zuur een gestaag groeiende uitdaging. Eenvoudige oplossingen liggen niet voor handen. ‘Tulpen telen is niet eenvoudig’ kan op een tegeltje want die wijsheid weten we al zolang we tulpen telen.
Traditie & Vernieuwing (Blog Paul)
29 oktober 2025De Nationale Coöperatieve Raad (NCR) is de vereniging van en voor coöperaties in Nederland. CNB is lid van de NCR net als bijvoorbeeld de Rabobank. Ik heb ChatGPT gevraagd om, op basis van de uitgebreide berichtgeving op de website van de NRC, een analyse te maken van de strategieën van de leden van de NCR. Ik heb ChatGPT ook gevraagd om de analyse te schrijven vanuit de schrijfstijl die ik in mijn eerdere blogs hanteer. Hieruit volgt de volgende analyse: “Coöperaties bevinden zich op een intrigerend kruispunt. Vanuit de berichtgeving van NCR komt een duidelijke koers naar voren: leden centraal, besturing vernieuwd, toekomst voor ogen. De coöperatieve kern – samenwerking, gedeelde waarden – blijft intact, maar de vorm verandert. In het eerste licht zien we dat coöperaties zich stevig richten op ledenbetrokkenheid. Niet zomaar als vinkje op de agenda, maar als wezenlijk beginpunt. De klassieke rol – samenwerken voor en door leden – wordt niet verlaten, maar opnieuw vormgegeven. Tegelijkertijd wordt het speelveld complexer: grensoverschrijdende samenwerking en fusies verschijnen als strategieën om slagkracht te verkrijgen. Daarnaast duikt de versterking van governance op: de vernieuwde coöperatiecode die de NCR presenteert legt veel nadruk op principes zoals ledeninvloed en lange termijn waardecreatie. Dat maakt niet alleen het beleid makkelijker bespreekbaar, maar ook het bestaansrecht van de coöperatie duidelijker. Een derde pijler is kennisdeling – coöperaties staan niet afzonderlijk op eilandjes, maar leren van elkaar, stappen samen. De rol van de NCR als platform komt naar voren: ondersteuning, inspiratie, verbinding. Wat ik opmerk: er is geen tweedeling tussen traditie en vernieuwing — het is een dialoog. Daar zit de kracht. Wie enkel focust op schaalvergroting zonder de ledenbetrokkenheid, loopt het risico de coöperatieve ziel kwijt te raken. Andersom: wie vasthoudt aan nostalgie zonder besturing en verbinding, mist de aansluiting met de veranderende wereld. Kortom: de strategie van coöperaties is verbinden – van oude waarden met nieuwe realiteit – én bouwen: aan een besturing die toekomstbestendig is. In die combinatie ligt de sleutel tot duurzame coöperatieve impact.” Teruglezend merk ik enerzijds op dat hier een open deur wordt ingetrapt en anderzijds inspireert het ook. Waarbij voor CNB de belangrijkste uitdaging is om waarde toe te blijven toevoegen in een sector waar met name de schaalvergroting flink blijft doorzetten.