CNB New Plants verder onder logo CNB

Voor de diensten bemiddeling en royalty in- en excasso in vaste planten werken we bij CNB onder de naam CNB New Plants. CNB New Plants heeft een eigen logo, website en social media. 

Met de realisatie van de nieuwe huisstijl, logo en website van CNB hebben we besloten om de dienstverlening in vaste planten ook onder te brengen in de corporate CNB huisstijl. Daarmee nemen we afscheid van het CNB New Plants logo. 

CNB Mercurius
Voor licentiecontracten en royalty- in en excasso in vaste planten maken we gebruik van een aparte B.V.. Deze heeft de naam Mercurius en werkt ook onder het ‘oude’CNB New Plants logo. Ook hier treedt een verandering op. Mercurius wordt ‘CNB Mercurius’ en komt ook binnen de corporate huisstijl van CNB.

Dienstverlening
De dienstverlening zowel in bemiddeling als royalty in- en excasso blijft verder ongewijzigd. Onze bemiddelaars Ron, Rien, Henk, Rene en Marcel blijven met veel plezier en energie bemiddelen en op zoek naar noviteiten.
Neem voor meer informatie contact op met Paul Peters, manager bemiddeling (06 20 41 10 35).

 

Bemiddelen bij CNB gaat verder (Blog Paul)

20 augustus 2025

Het bemiddelen bij CNB gaat verder dan het bij elkaar brengen van aanbod en vraag in bloembollen. We brengen door bemiddeling ook bedrijven bij elkaar die heel erg van elkaar verschillen. Bij CNB zijn we zelf drukdoende met een upgrade van ons automatiseringssysteem (microsoft) en daar werd mij de vraag gesteld of tegenwoordig alle berichtgeving via EDI wordt uitgewisseld. EDI staat voor Electronic Data Interchange. Het is eigenlijk een proces voor het uitwisselen van gegevens tussen twee computersystemen met gestandaardiseerde berichten. Denk aan koopovereenkomsten en leveringsnota’s. Ondanks dat steeds meer berichten via EDI worden uitgewisseld ontvangen we bij CNB ook nog handgeschreven leveringsnota’s. De belangrijkste reden dat er nog bedrijven zijn die leveringsnota’s met de pen schrijven is dat ze maar één keer per jaar oogsten en afleveren. Daartegenover staan vaak kopende bedrijven die jaarrond werken en stevig inzetten op automatisering om processen efficiënter in te richten. Het verschil in de bedrijven, zoals hiervoor geschetst, is natuurlijk duidelijk en het lijkt begrijpelijk dat er nog handgeschreven leveringsnota’s worden gemaakt. Een belangrijke taak voor CNB is om enerzijds ‘de vaart erin te houden’ en anderzijds ‘bedrijven bij elkaar te brengen’ ook als de verschillen groot zijn. Ik heb zelf nog een mooie pen met mijn naam erop gegraveerd waar ik nog regelmatig, bijvoorbeeld bij licentiecontracten, mijn handtekening mee schrijf. Maar verder werk ik vooral met de laptop, waar ik, onder andere, deze blog mee heb geschreven. Tot slot, voor degene die nog naar de pen grijpt voor de leveringsnota, op ‘mijn CNB’ bieden we de mogelijkheid om je leveringsnota digitaal aan CNB aan te bieden.

Laatste kans voor uw ijstulpen!

18 augustus 2025

Uw tulpenbollen in de beste handen – Wij hebben nog capaciteit beschikbaar voor uw ijstulpen!  Bij Koelen en prepareren in Bovenkarspel draait alles om kwaliteit, kennis en zorg. Wij zijn dé specialist in het bewaren en prepareren van tulpen- en leliebollen. Voor komend seizoen bieden wij nu de laatste ruimte aan voor ijstulpen. Wij ontvangen uw bollen, zorgen voor een optimale preparatie en beworteling, en bewaren ze onder gecontroleerde omstandigheden. Zo zijn ze perfect voorbereid voor een succesvolle broei – precies wanneer jij ze nodig hebt.  Topcondities voor bewaring – Uw bollen blijven in optimale staat, klaar voor een succesvolle teelt.  Specialistische kennis – Onze experts denken met u mee en zorgen voor maatwerk.  Continuïteit en betrouwbaarheid – Klaar voor broei op het juiste moment Kies voor rust, zekerheid en rendement. Kies voor Koelen en prepareren! 

Begroting van CNB (Blog Paul)

06 augustus 2025

In de begroting van CNB van het boekjaar 2025/2026 hebben we de handelsomzet begroot op net boven de 400 miljoen euro. Wanneer dit wordt gerealiseerd, en daar lijkt het wel op, dan zou dat een flinke stijging betekenen ten opzichte van het boekjaar ervoor. De stijging van de prijzen van de verschillende gewassen, in het bijzonder tulp, is verantwoordelijk voor deze omzetstijging. De omzetstijging heeft een grote impact op de werkzaamheden van de afdeling creditmanagement. Haar belangrijkste taak is dat CNB op de betaaldata aan haar betalingsverplichting kan voldoen. De aankoopposities van individuele klanten is, vanwege genoemde omzetstijging, logischerwijs flink hoger waardoor extra inspanning nodig is om de zekerheden van betaling goed te regelen. We houden daarin gedurende het jaar, op verschillende momenten, contact met alle kopende klanten vanuit de medewerkers van creditmanagement als ook de vertegenwoordigers. Het feit dat we vanuit CNB goed zijn ingevoerd in het bloembollenvak zie ik als een groot goed. Zeker ook wanneer het betalingszekerheid betreft.

Klaar voor kleur? CNB Dahliashowtuin open vanaf a.s. donderdag!

06 augustus 2025

De CNB Dahliashowtuin is al een aantal jaar een begrip in de Bollenstreek en een van de bezoeklocaties tijdens het Holland Dahlia Event – een kleurrijke ontmoetingsplek voor kwekers, liefhebbers en bezoekers van over de hele wereld. En het is weer zover: vanaf morgen donderdag 7 augustus, is de showtuin weer geopend! Met maar liefst 650 verschillende cultivars is de tuin een spektakel van vormen en kleuren. De timing kon niet beter: de weersvoorspellingen zijn veelbelovend aankomende week en de showtuin is al begonnen met stralen. Naar verwachting is de bloei eind augustus op z’n hoogtepunt, maar ook nu is een bezoek zeker de moeite waard. We kijken enorm uit naar het dahliaseizoen, een seizoen vol inspiratie, ontmoetingen en natuurlijk: heel veel bloemenpracht. Onze dahliavertegenwoordigers Richard Walkier en Dave van Schie staan de aankomende weken klaar voor eventueel u te begeleiden door  de tuin, advies of meer informatie. Locatie CNB Dahliashowtuin: de Tulperij, in Voorhout. Hieronder een paar sfeerbeelden van vandaag – live vanuit de showtuin:          

Seizoenspraat: Wat speelt er echt?

05 augustus 2025

Duo-interview met CNB Teeltadviseur Yorick van Leeuwen en vertegenwoordiger Tulp Michel Longayroux: Terugblik en vooruitzicht op het tulpenseizoen. Hoe verliep de rooiperiode dit jaar? Michel (vertegenwoordiger) steekt meteen van wal: “We hadden prachtig weer, waardoor het rooien vlot verliep. De bollen zagen er goed uit, echt mooie partijen.” Yorick (teeltadviseur) beaamt dat: “De omstandigheden waren gunstig, en de bollen kwamen in goede conditie binnen. Dat gaf een vliegende start aan het seizoen.” Toch zijn er ook zorgen. Michel merkt op: “We zien vrij veel zuur dit jaar, meer dan normaal. Dat baart wel zorgen. Het weer sloeg om van heel warm naar heel nat, en dat kan fusarium in de hand werken.” Yorick vult aan: “Bij binnenkomst zagen we al een hoog percentage zuur in sommige partijen. Dat is iets om scherp op te blijven richting het broeiseizoen.” Wat gebeurt er nu bij CNB Koelen en prepareren? Yorick vertelt enthousiast: “De aanvoer loopt goed door en we zijn volop bezig met de CATT-behandeling. Die ziet er positief uit, dus dat is mooi! Het is nu de drukste periode van het jaar, maar logistiek loopt het goed.” Michel voegt toe: “We zijn alert op ziektes zoals zuur, maar ook tulpengalmijt blijft een aandachtspunt.” Wat horen jullie van kwekers? Volgens Michel zijn de geluiden gemengd: “Er is minder plantgoed beschikbaar en kwekers maken zich zorgen over fusarium. Tegelijkertijd zijn er veel kisten gerooid, met grotere maten. De totale aantallen zijn uiteindelijk normaal, maar het prijsniveau ligt hoger.” Yorick ziet vooral positieve signalen: “De opbrengsten zijn prima en de bollen zijn goed verkocht. De prijsvorming is uitstekend.” Wel wijst hij op een knelpunt: “Doordat de rooiperiode zo snel verliep, moesten kwekers hun capaciteit flink opschalen. Dat liep soms spaak bij het drogen en verwerken.” Wat zijn de verwachtingen voor de rest van het seizoen? Michel ziet een duidelijke trend: “Er is veel vraag naar goed plantgoed, maar de beschikbaarheid is beperkt. Het vak reageert op de publieke opinie en kiest steeds vaker voor virusarme of virusvrije cultivars.” Yorick kijkt vooruit naar de CNB Bloem- en relatiedagen: “We doen dit jaar meer proeven met de CATT-behandeling. De eerste resultaten worden daar gepresenteerd. Dat helpt ons om nog beter onderbouwde keuzes te maken.” En hoe kijken jullie naar de toekomst van de sector? Michel ziet uitdagingen, maar ook kansen: “Regelgeving en het vinden van de juiste cultivars vragen veel van het vak. Maar dat biedt ook ruimte voor innovatie.” Yorick sluit zich daarbij aan: “Ik ben positief. Er zijn veel ontwikkelingen gaande en de vraag naar tulpenbloemen blijft groeien. De afzetmarkten zijn nog steeds in beweging.”

Ruimte beschikbaar CATT-behandeling half augustus

04 augustus 2025

Ruimte beschikbaar voor CATT-behandeling in Bovenkarspel – vanaf half augustus  Heeft u leverbare tulpenbollen of -plantgoed die een ruimtebehandeling nodig hebben? Dan hebben wij goed nieuws: Vanaf half augustus is er weer ruimte beschikbaar in Bovenkarspel voor een CATT-ruimtebehandeling.  CATT staat voor Controlled Atmosphere Temperature Treatment – een innovatieve, milieuvriendelijke methode waarbij uw tulpenbollen of -plantgoed worden behandeld in een gasdichte cel met een aangepaste luchtsamenstelling (minder zuurstof, meer CO₂).    De behandeling duurt slechts 4 dagen, u beschikt dus weer snel over uw tulpenbollen.     Locatie: CNB Bovenkarspel  Beschikbaar: vanaf half augustus  Geschikt voor: leverbare bollen en plantgoed  Interesse of reserveren? Neem contact op met Jos Duin. 

CNB Betaaldatum september 2025

04 augustus 2025

Omdat wij de betaaldatum van september 2025 zo goed en zo snel mogelijk willen afwikkelen, is het prettig dat onze administratie op tijd over de nodige gegevens beschikt. Wij willen u vragen leveringsnota’s van partijen die tot en met woensdag 14 augustus geleverd zijn, uiterlijk dinsdag 19 augustus bij ons aan te leveren. Leveringsnota’s die later binnenkomen, kunnen wij pas per betaaldatum november 2025 verwerken. Ook al heeft de leverantie voor of op woensdag 14 augustus plaatsgevonden. Zowel kopers als verkopers verzoeken wij op de leveringsnota’s en ontvangstbewijzen duidelijk het koopbriefnummer en de leveringsdatum in te vullen. Alvast bedankt.

Gebeurtenissen (Blog Paul)

23 juli 2025

We constateren veelvuldig met elkaar dat er veel veranderd in het bloembollenvak. Maar het is nu zomer en een aantal gebeurtenissen zijn ‘business as usual’. Het is mooi weer met af en toe een donderbui, er zijn veel vakgenoten met vakantie en de achterblijvers weten dat ze aan de bak moeten met rooien, pellen, sorteren, tellen en inpakken. In de bemiddeling in tulpen staan we 4% in stuks achter op oogst 2024 en 12% ten opzichte van oogst 2023. De slechte oogstjaren 2023 en 2024 en het diepe rapen eisen haar tol. Het oogstjaar 2025 zag er vanaf planttijd al goed uit maar de stuks zijn niet de grond in gegaan. Dit zien we ook in de daghandel terug. De gevreesde prijsval blijft uit. In de voorverkoop van lelies is een ander beeld zichtbaar. In de bemiddeling lopen we nu bijna 13% voor in stuks op oogst 2024 en ruim 5% op oogst 2023. Vooral oogstjaar 2023 was bijzonder slecht en dat blijkt. De markt kan de stuks goed aan blijkt uit de prijsvorming. Die ligt ruim 10% hoger dan oogst 2024. Ondertussen neemt de druk vanuit de maatschappij op de bloembollenteelt alleen maar toe en is er heel veel werk te doen vanuit ‘Toekomst bollenvak’. Laten we ervoor zorgen dat het ‘zoet’ van de markt het ‘zout’ van het maatschappelijk draagvlak kan keren.

Jan Karel 25 jaar in dienst bij CNB!

21 juli 2025

Op zondag 20 juli bereikte Jan Karel, Senior Medewerker Logistiek, een bijzondere mijlpaal: 25 jaar in dienst. Een prestatie om trots op te zijn! Deze feestelijke dag werd gevierd in Bovenkarspel, waar Jan werd verrast in het bijzijn van zijn collega’s met gebak en een prachtig boeket. Er werd stilgestaan bij zijn jarenlange inzet en betrokkenheid bij CNB. En het feest gaat nog door: op 8 augustus vindt er een speciaal jubileumfeest plaats, waar Jan samen met collega’s en genodigden terugblikt op zijn loopbaan en zijn jubileum uitgebreid viert. We feliciteren Jan nogmaals van harte en bedanken hem voor zijn toewijding en inzet in de afgelopen 25 jaar. Jan, op naar de volgende mijlpaal!    

Toon: 9 | 18 | Alles