Een succesvolle marktbroeishow

12-03-2018

Afgelopen vrijdag was de CNB Marktbroeishow in Bovenkarspel.

Met 80 tulpen cultivars stond er een prachtige show klaar voor de genodigden. Er stond een breed scala aan tulpen op potgrond naast waterbroeibakken, dat zorgde voor een goede vergelijkingsmogelijkheid. Daarnaast mochten alle bezoekers bossen mee naar huis nemen om het vaasleven van de tulp te testen. 

Volgens de vertegenwoordigers was het een geslaagde show met een record aantal bezoekers! 

 

Vergelijkbaar nieuws

CNB lanceert tulpenbollenpapier

16 oktober 2018

Een primeur in bloembollenland. CNB lanceert, in samenwerking met kweker Tinus Teeuwen van de firma Teeuwen en ZN Bv en Bert Lankhoorn papier en karton gemaakt van tulpenbollen overschot. Kalender op tulpenbollenpapier Begin van dit jaar werden wij gebeld door onze klant Tinus Teeuwen met de vraag of wij het interessant vonden om papier gemaakt van tulpenbollen te kopen. Natuurlijk wilden wij dat. Januari 2019 bestaat CNB 100 jaar, dus de timing van dit papier is ideaal. Hoe leuk is het om onze jubileum kalender te maken op tulpenbollenpapier? Overschot aan bollen ‘‘CNB heeft een groot bereik en staat midden in de sector, daarom leek CNB mij de perfecte partij voor deze samenwerking”, aldus Tinus Teeuwen. Tinus gaf aan dat hij af en toe een overschot aan bollen heeft. Samen met Bert Lankhoorn zat hij aan de keukentafel en daar werd het idee geboren. Kunnen we hier geen papier van maken? De mannen hebben letterlijk tulpenbollen in de blender gedaan en een mix gemaakt. Deze mix hebben zij naar Schut Papier gebracht en toen is het proces in gang gezet.   Wie is Schut Papier? Schut Papier produceert meer dan 1.800 recepten papier en karton. Een deel daarvan is geproduceerd met toevoeging van allerlei restmaterialen uit diverse (agro-) industrieën. Onderzoek hiertoe doen zij in hun eigen laboratorium. Papier met vezels van tomatenplanten, recyclede Jeans, vezels van cacaodoppen etc. Ingrediënten tulpenbollenpapier De ingrediënten voor het papier zijn simpelweg tulpenbollen, gecertificeerde FSC/PEFC cellulose, lijm en overige hulpstoffen. Wat het bloembollenpapier zo uniek maakt is dat de stukjes bol nog zichtbaar zijn. Jubileumjaar In eerste instantie is er een beperkte oplage geproduceerd. Dit gaan wij volop gebruiken tijdens ons jubileumjaar! CNB ging op bezoek bij Schut Papier voor de eerste productie. Bekijk de video hier.

Wij houden het hoofd koel (Blog: Paul Peters)

25 juli 2018

De bollensector wordt geconfronteerd met weerrecords met vooral veel nadelige gevolgen. Statistieken de kast in Te beginnen met een extreem nat najaar (2017), vervolgens late vorst met flinke oostenwind, een brander in mei en nu alweer weken droogte. De statistieken kunnen de kast in, want wat zegt een leliestatistiek als het aanhoudend droog blijft? En wat zegt een uitbreiding in areaal tulp als de nattigheid, vorst en brander hun schades hebben aangericht? Relaties extra belangrijk De voorspelbaarheid in het bollenvak is gering en daarom zijn relaties nu belangrijker dan ooit. Investeren in de lange termijn loont om elkaar te vinden in deze extreme tijden. Oplossingen In de bemiddeling zijn we ons daar goed van bewust. Onze bemiddelaars proberen met man en macht bestaande lijnen in stand te houden. Daar waar mogelijk, worden alternatieven geboden en samen met u naar oplossingen gezocht. Er zijn natuurlijk digitale mogelijkheden in vraag en aanbod maar het wordt maar weer eens al te duidelijk dat relaties veel belangrijker zijn. Hoofd koel houden In het onderhouden van deze relaties proberen we bij CNB het hoofd koel te houden om u in deze droogte en hitte zo goed als mogelijk van dienst te blijven. Af en toe trakteren we onszelf op een ijsje. We wensen u en onszelf alleen nog een flinke verfrissende regenbui. Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op met Paul Peters (Manager bemiddeling).

Tulpenseizoen vroeger dan verwacht

19 juli 2018

Iedere twee weken is er nieuws vanuit één van onze diensten. Deze keer is CNB Koelen en prepareren aan de beurt.  Never a dull moment in het bollenvak. Daar zorgt Moeder Natuur wel voor, met haar grillige weersuitspattingen. Zo bleef het afgelopen voorjaar eerst vrij lang koud, gevolgd door een periode met veel zon en weinig regen. Een van de gevolgen voor CNB Koelen en Prepareren is dat het tulpenseizoen iets vroeger start dan vorig jaar. De droogste maand ooit De maand mei was warm en ook juni kenmerkte zich door veel zonuren, concludeert Jos Duin, manager CNB Koelen en Prepareren. “Juni was bovendien de droogste maand ooit gemeten, dat heeft natuurlijk ook effect op de tulpen.” Zo is het tulpenseizoen iets eerder gestart dan vorig jaar. “De eerste partijen zien er netjes uit, hoewel je aan de bollen wel kunt zien dat het gewas door de uitersten in het weer ongelijk is afgestorven. Dan verschieten de bollen van kleur.” Aan de maat Verder zijn de bollen ‘aan de maat’ maar ‘niet super dik’. “Vooralsnog lijkt de oogst heel gewoon. Maar, we zijn nog maar aan het begin van het seizoen, dus er kan nog van alles gebeuren. We zien ook bollen die heel best zijn. Per regio kunnen de verschillen groot zijn, de omstandigheden zijn immers niet overal hetzelfde.” Wat wel opvalt: “Bollen uit het plantgoedbewaringsadvies van CNB Teeltadvies komen wat later de grond uit en hebben minder last gehad van de vorst die we deze winter hadden. Zorgvuldig werken Duin schat in dat ook dit tulpenseizoen weer de nodige risico’s met zich meebrengt. “Bollen te vroeg rooien, wanneer het gewas nog niet goed is afgestorven, brengt het risico van krimp, slappe bollen en een grotere gevoeligheid voor Penicillium met zich mee. Rooi je te laat dan is de kans op zuur groter. Ook dit seizoen vraagt dus weer om zorgvuldig werken.” Verbetering Voor Koelen en Prepareren verwacht Duin ‘een druk seizoen’. “De eerste kisten zijn al binnen dus voor ons is het seizoen alweer begonnen. We hebben onze voorbereidingen getroffen en zijn klaar voor wat er komt, zeker na alle vernieuwingen die we al hebben doorgevoerd.” Hoewel de seizoenen elk jaar weer terugkomen en de werkzaamheden zich per seizoen herhalen, blijft er toch genoeg te leren, vindt Duin. “Onze insteek is dat er altijd ruimte is voor verbetering. Dus we gaan er weer heel scherp in. We stellen hoge eisen aan de kwaliteit van onze dienstverlening. Wat voor seizoen het ook wordt, daar kunnen klanten altijd op rekenen.” Tekst: Monique Ooms