CNB menu

  • Direct naar Mijn CNB
  • Administratie
  • English
  • Home
  • Over ons
  • Actueel
  • Contact
  • Bemiddeling   | 
    • Bemiddeling
    • Producten
    • Materialen en machines
    • Reclames en geschillen
    • Tarief
    • Vertegenwoordigers
    • Productpromotie
  • Veilen   | 
    • Veilen
    • Agenda's
    • Materialen veilingen
    • Groene veilingen
  • Koelen en prepareren   | 
    • Koelen en prepareren
    • Leliebewaring
    • Tulpenbewaring
    • Cellen of hallen huren
    • Teeltadvies
  • Makelaardij   | 
    • Makelaardij
    • Over ons
    • Actuele aanbod
    • Taxatie
    • Huur, verhuur & beheer
    • Pachtzaken en onteigening
  • Licentiebeheer   | 
    • Licentiebeheer
    • CNB New Plants
    • Licentiebeheer bollen
    • Kwekersverenigingen
    • FAQ kwekersverenigingen

Filters

Bemiddeling in bloembollen, knollen en vaste planten sinds 1919

  • Direct naar Mijn CNB
  • Administratie
  • EN

Logo van Koninklijk CNB 100 jaar

 
  • Home
  • Over ons
  • Actueel
  • Contact
  • Bemiddeling
    • Bemiddeling
    • Producten
    • Materialen en machines
    • Reclames en geschillen
    • Tarief
    • Vertegenwoordigers
    • Productpromotie
  • Veilen
    • Veilen
    • Agenda's
    • Materialen veilingen
    • Groene veilingen
  • Koelen en prepareren
    • Koelen en prepareren
    • Leliebewaring
    • Tulpenbewaring
    • Cellen of hallen huren
    • Teeltadvies
  • Makelaardij
    • Makelaardij
    • Over ons
    • Actuele aanbod
    • Taxatie
    • Huur, verhuur & beheer
    • Pachtzaken en onteigening
  • Licentiebeheer
    • Licentiebeheer
    • CNB New Plants
    • Licentiebeheer bollen
    • Kwekersverenigingen
    • FAQ kwekersverenigingen
  • Bemiddeling
    • Bemiddeling
    • Producten
    • Materialen en machines
    • Reclames en geschillen
    • Tarief
    • Vertegenwoordigers
    • Productpromotie
  • Veilen
    • Veilen
    • Agenda's
    • Materialen veilingen
    • Groene veilingen
  • Koelen en prepareren
    • Koelen en prepareren
    • Leliebewaring
    • Tulpenbewaring
    • Cellen of hallen huren
    • Teeltadvies
  • Makelaardij
    • Makelaardij
    • Over ons
    • Actuele aanbod
    • Taxatie
    • Huur, verhuur & beheer
    • Pachtzaken en onteigening
  • Licentiebeheer
    • Licentiebeheer
    • CNB New Plants
    • Licentiebeheer bollen
    • Kwekersverenigingen
    • FAQ kwekersverenigingen
  • Home
  • Actueel
  • Honderdendrie jaar jong (Blog: Paul Peters)

Honderdendrie jaar jong (Blog: Paul Peters)

22-12-2020

De periode rond kerst en oud en nieuw is er een van overpeinzing. Wat is er allemaal gebeurd, wat ging goed en wat niet en wat zijn de plannen voor het nieuwe jaar?

2020 staat uiteraard in het teken van corona. Een piepklein virus maar een ongekende impact. Niet alleen in onze sector, niet alleen in Nederland maar wereldwijd. De impact is ongekend omdat het niet alleen onze business maar ook ons privé enorm beïnvloedt. Wat op dit moment in het Verenigd Koninkrijk gebeurt als voorlopige climax.

Omzetdaling
Bij CNB-bemiddeling hebben we begin juni zelfs op 30% omzetdaling ten opzichte van het jaar ervoor gestaan. Ongekend. Wat daarna volgde was tot op de dag van vandaag een inhaalrace. Ik durf me bijna niet meer uit te spreken wat betreft verwachtingen omdat er zoveel om ons heen gebeurt. Voorzichtig voorspel ik dat we eind van dit boekjaar (20/21) op 5% minder omzet eindigen.

Trots
Dat geeft aan hoe flexibel en krachtig onze dienstverlening is, ook wanneer het erop aankomt. Dat vervult mij met trots. Dat heeft natuurlijk ook te maken met hoe u omgaat met deze uitdagende tijd. Daar waar mogelijk heeft u en hebben wij opgeschakeld. Daar mag u ook best trots op zijn.

En volgend jaar? Wij staan sowieso voor u klaar! We zijn dan honderdendrie jaar jong.

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op met Paul Peters (Manager bemiddeling).

Highlighted image: Honderdendrie jaar jong (Blog: Paul Peters)

Vergelijkbaar nieuws

News image: Virtuele marktbroeishow CNB Bloembollenteam

Virtuele marktbroeishow CNB Bloembollenteam

20 januari 2021

Elk jaar wordt tijdens de CNB Bloem- en relatiedagen het vroege assortiment tulpen geshowd in onze showkas in Lisse. Dat deze show niet doorging is geen verrassing. De tulpen zijn wel voorbereid en gebroeid. Het zou zonde zijn om dit niet met onze klanten te delen. 3D scan Zoals je op de foto's hieronder ziet zijn alle tulpen opgesteld in een hal bij CNB Bovenkarspel. Van deze opstelling is door een extern bedrijf een 3D scan gemaakt. Dit betekent dat klanten virtueel door de show kunnen lopen. Elke bak of vaas is ook in te zoomen en daardoor is het product echt goed te bekijken.   Heeft u de mail gemist? U kunt de link opvragen bij uw vertegenwoordiger van het CNB Bloembollenteam.

News image: Dicht bij huis (Blog: Paul Peters)

Dicht bij huis (Blog: Paul Peters)

05 januari 2021

Ik kan me verhalen herinneren die mijn moeder vertelde over dorp bewoners die al jaren het dorp niet uit geweest waren. Mijn moeder is 92 en ik heb het over het dorp ‘de Zilk’. Ik weet nog dat ik me daar toen weinig bij voor kon stellen. De Zilk is maar klein, 2000 inwoners toen. Je maakt maar weinig mee als je ‘het dorp niet uitkomt’. Internet Ik woon nu zelf in Lisse. Veel groter dan de Zilk maar ik ben afgelopen twee weken ook nauwelijks ‘het dorp uit geweest’. Voor u ook herkenbaar denk ik. Nu hebben we natuurlijk internet, werken we vanuit huis (indien mogelijk) en kunnen we iedere minuut het wel en wee van de wereld zien of lezen. Lock downs Voor verschillende bollenkwekers die al veel vanaf het bedrijf werkten is de verandering door corona beperkt. Voor bollenbedrijven die ook in het buitenland belangen hebben is de impact natuurlijk veel groter. Reizen is nauwelijks meer mogelijk en de lock downs in de landen om ons heen zorgen voor veel onduidelijkheid en onzekerheid. Grote interesse Toch lijkt de interesse in bloembollen, bloemen en vaste planten onverminderd groot. Wel met enkele afzwaaiers vooral in de bol op pot handel. Bij CNB merken we dit ook. Ondanks de beperking in reizen en fysiek klantcontact loopt de handel goed door. Sommige producten raken schoon op en dat stimuleert de handel voor het volgende oogstjaar. De omzet van CNB ligt voor boekjaar 21/22 nu 8% voor ten opzichte van het jaar ervoor. Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op met Paul Peters (Manager bemiddeling).

News image: (Z)Ware kost (Blog Paul Peters)

(Z)Ware kost (Blog Paul Peters)

08 december 2020

Net als u spreek ik gedurende de dag veel mensen. Denk dan bijvoorbeeld aan klanten, collega’s, leveranciers en adviseurs. Regelmatig valt me op dat die gesprekken niet altijd tot het gewenste resultaat leiden. Herkenbaar? Systeem 1 en 2 De theorie over systeem 1 en 2 van Daniel Kahneman helpt mij om te verklaren waarom we regelmatig langs elkaar heen praten en wat nodig is dat te verbeteren. Simpele vragen In 2011 heeft Kahneman een boek geschreven met de titel ‘Thinking, Fast en Slow’. Daarin gaat hij in op de twee systemen van denken van mensen. Systeem 1 is snel, gaat automatisch, vraagt weinig inspanning en controle. Wanneer je de simpele vraag krijgt ‘hoeveel is 2+2’ dan is je antwoord direct ‘4’. Systeem 1 is prima uitgerust om simpele vragen te beantwoorden. Wikken en wegen Systeem 2 is langzaam, vraagt inspanning, is wikken en wegen en je hebt controle nodig. Wanneer je de vraag krijgt ‘een bos tulpen en een pluk snijgroen kosten samen 1 euro en 10 eurocent, de bos tulpen is 1 euro duurder dan het snijgroen, wat kost het snijgroen?’ Wat is dan het antwoord? Voordat ik naar het antwoord ga wil ik met u eerst naar de kern van het boek van Kahneman. Dat is dat we vaak, vanuit gemak, via systeem 1 reageren. Dat is snel en gaat automatisch. Echter voor veel vraagstukken en gesprekken is systeem 1 niet geschikt. Er is inspanning nodig en dan systeem 2 nodig. 10 eurocent Zo is uw antwoord op de vraag over de tulpen en het snijgroen waarschijnlijk ‘10 eurocent’. Dit is echter niet het juiste antwoord. Het is nodig om nog eens goed naar de vraag te kijken en een inspanning te leveren. Het antwoord is namelijk 5 eurocent. Het snijgroen is 5 eurocent, de bos tulpen 1 euro en 5 eurocent. Immers de bos tulpen was 1 euro duurder dan het snijgroen. Kahneman leert ons dat we de natuurlijke neiging hebben om (te) snel te reageren maar dat dit niet altijd tot de juiste antwoorden en goede gesprekken leidt. Daarvoor is het nodig dat we ons meer inspannen en meer tijd nemen om ons in het vraagstuk en elkaar te verdiepen. Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op met Paul Peters (Manager bemiddeling).

Recent nieuws

02-03-2021
Broeiseizoen goed op schema
02-03-2021
Verkiezingen (Blog Paul Peters)
02-03-2021
We zitten niet stil!
17-02-2021
De Carbon bank en True Pricing (Blog Paul Peters)
16-02-2021
Overdrachtsbelasting agrarische bedrijven gewijzigd
Alle nieuwsberichten

Contact

T 0252 431 431
(ma-vr 8.30 - 17.00 uur)

Alle contactgegevens

  • Meer CNB
    • Bemiddeling
    • Veilen
    • Koelen en prepareren
    • Makelaardij
    • Productpromotie
  • Producten
    • Lelie
    • Tulp
    • Dahlia
    • Narcis
    • Hyacint
    • Iris
    • Gladiool
    • Calla
    • Bijzondere bolgewassen
    • Vaste planten
    • Pioen
  • Over CNB
    • Actueel
    • Lidmaatschap CNB
    • Vacatures
    • Mijn CNB
    • Jaarverslag en ALV
Bezoekadres Lisse
Google Map of Heereweg 347, Lisse, Nederland
Ja,
Ik wil graag de vakinhoudelijke nieuwsbrief ontvangen
Klik om in te schrijven
T 0252 431431
(ma - vr 8.30 - 17.00 uur)
E Contact

Facebook YouTube

LinkedIn Ik wil graag op de hoogte blijven via LinkedIn

Foto van CNB pand hoofdkantoor in Lisse
CNB Lisse
Heereweg 347
2161 CA Lisse
Luchtfoto van CNB in Bovenkarspel
CNB Bovenkarspel
Veilingweg 1
1611 BN Bovenkarspel
Privacy en cookies
Copyrights © 2021 CNB. Alle rechten voorbehouden.

Nieuwsbrief

Inschrijven voor de CNB nieuwsbrieven

Kies 1 of meerdere nieuwsbrieven:

Uw inschrijving

Bedankt voor uw aanmelding. U ontvangt de eerstvolgende nieuwsbrief!

Aanmelden 'Jouw CNB update'

Uw bericht is verzonden.
Cookies

Wij maken gebruik van cookies zodat de website optimaal functioneert.  Meer informatie vindt u op deze pagina: Privacy- en cookiebeleid

Alle cookies toestaan
Alleen functionele cookies toestaan